Eigersund Kirkelige Fellesråd

Hovedside

Aktuelle linker

Aktiviteter

Trim for vanlige damer

Thor Erling Sætrevik, okt.-16

- Her kan du trene med middagsrester på klærne! Flere dager i uka samles mer og mindre treningsvante mennesker i aktivitetshallen bak Eigerøy arbeidskirke. 

Initiativtaker Kirsti Johnsen Skåtøy ville gi «den vanlige dama» i Egersund et godt alternativ til medlemskap i treningsstudio. - Det har blitt en litt sånn motegreie, og mange føler de nesten må kle seg opp for å gå på trening, mener hun. Hun ville ha et annet fokus. - Jeg ønsker å drive et lavterskeltilbud, også for folk som av ulike grunner ikke trener i treningsstudio.
 

Overskudd og energi

- Når vi samles, kjører vi en kom-som-du-er-policy og har det veldig morsomt sammen. Det skal være uhøytidelig. Målet er at hver enkelt skal finne gleden i å trene. Du skal kjenne at du får mer overskudd og energi av å være med på disse treningene, lover hun.

armhevinger.jpg

Armhevinger: ca. 18-20 "vanlige damer" pleier å møte opp på trening.


Pusher med galgenhumor

Menighetsbladets utsendte har (dessverre) ikke hatt anledning til å delta på noen treningsøkt. Men ifølge ryktene skal Kirsti være en helt glimrende instruktør med et smittende humør og vesen. - Vi ler mye og motiverer hverandre med galgenhumor i alle fall, forteller hun. Spesielt under tunge øvelser pusher vi hverandre og ler litt av oss selv. Vi har det utrolig gøy når vi trener sammen!

trim ute.jpg 

Løper også: Kirsti driver også løpegrupper utenom styrketreningen i hallen.

 

Takknemlig målgruppe

Filosofien ser ut til å ha slått godt an. Treningene har vært et populært tilbud, med gjennomsnittlig 18-20 deltakere på hver trening. - De virker superhappy for tilbudet og får ikke rost nok. Jeg tror jeg har truffet ei takknemlig målgruppe, sier en rørt treningsinstruktør. Hun får stadig bekreftelse på at tilbudet betyr mye for deltakerne. - Flere av damene har kanskje litt liten tro på seg selv før de kommer. Men de går fra trening som oppreiste og sterkere i seg selv - på flere måter, tror Kirsti.
 

Advarer mot «treningsbasillen»

Gruppa samles til fire styrketreningsøkter i uka: onsdag (formiddag og kveld), torsdag (kveld) og søndag (kveld). - Man binder seg ikke opp til noe og velger selv hvor ofte en vil være med. Men det er en viss fare for å bli bitt av «treningsbasillen», advarer hun med glimt i øyet.

For mer info, følg med på Facebook-gruppa #treningsglede.

tøyer strikken.jpg

Tøyer strikken: Det kreves ikke store dyre apparater for å trene kroppen.